Syndroom van Quervain

Wat is het?
Bij de duim, ter hoogte van de pols, bevinden zich pezen. Deze zijn verbonden met de strekspieren van de hand. Wanneer de pezen te weinig ruimte hebben, raken deze bekneld en dit geeft klachten. Bewegingen met de duim van de hand af zijn pijnlijk. Ook iets stevig vastpakken en het draaien van de hand doet pijn of gaat lastig. Vooral de basis van de duim doet pijn en dit kan uitstralen naar de hele duim en pols.

Het syndroom van De Quervain valt onder CANS, dit staat voor ‘complaints of the arm, neck and/or shoulder’ oftwel klachten aan de arm, nek en/of schouder. Dit is een omschrijving van een klachtencomplex die door veel zorgverleners wordt gehanteerd.

Het syndroom van De Quervain ontstaat door een irritatie of ontsteking in de peesschede. Ook kan het zijn dat de pezen te weinig ruimte hebben in de peesschede en dat de klachten hierdoor ontstaan.

Hoe wordt het vastgesteld?
De arts of fysiotherapeut kan door middel van lichamelijk onderzoek vaststellen of de klachten het syndroom van De Quervain betreffen. De betreffende peesschedes en/of spieren kunnen opgezwollen zijn.

Behandeling
Rust door middel van een spalk en het achterwege laten van de activiteit die voor overbelasting zorgt is in veel gevallen afdoende. Fysiotherapie in de vorm van fricties en rekkingen kan geíndiceerd zijn. Soms kan tijdelijke ontstekingsremmende medicatie (NSAID’s) of een corticosteroid injectie in de peesschede van aanvullend nut zijn. In een uiterst geval is het nodig om een kleine operatie te verrichten waarbij de peesschede geopend wordt om zodoende de aangedane pezen meer bewegingsruimte te geven.