Wat is een hernia van de nek?

De wervelkolom bestaat uit wervels en tussenwervelschijven, bijeengehouden door banden, spieren en pezen. Door onbekende oorzaak kan een uitstulping van een tussenwervelschijf ontstaan. Dit noemen we een hernia. Meestal zit de hernia onder in de rug, maar deze kan ook in de nek zitten. De hernia kan op een zenuwbaan drukken en deze prikkelen of irriteren. Een sterke beknelling van de zenuw kan minder gevoel en/of minder kracht in het onderbeen veroorzaken.

Hernia nuclei pulposi of hernia van de tussenwervelschijf, is een aandoening van de rug (rughernia) of de nek (nekhernia) waarbij de tussenwervelschijf uitstulpt. In de geneeskunde wordt deze aandoening vaak afgekort tot HNP. Hierbij kunnen zenuwen bekneld raken, waarbij ernstige pijn kan ontstaan, of zelfs uitval van de zenuw, resulterend in spierfunctieverlies (bijvoorbeeld onvermogen de voet naar de scheen toe te trekken) of een 'doof' gevoel. De pijn kan mild zijn, maar ook zo ernstig dat de patiënt zich slechts op handen en voeten kan voortbewegen.

1. Ruggemerg (medulla spinalis)
2. Zenuwtak achterzijde (radix dorsalis)
3. Zenuwknoop (ganglion spinalis)
4. Zenuwtak voorzijde (radix ventralis) 5. Zenuw (nervus spinalis)
6. Tussenwervelschijfsband (annulus fibrosus)
6 + 7 Tussenwervelschijf (discus intervertebralis)
7. (Geleiachtige)kern van de tussenwervelschijf (nucleus pulposus) met hernia uitstulping
8. Wervellichaam (corpus vertebrae)

Wat zijn de verschijnselen?

Een nekhernia kan pijn in een arm geven die vaak doortrekt tot in de hand en vingers. Vrijwel altijd is er nekpijn, maar dit hoeft niet. De pijn in de arm is scherp met vaak een tintelend of slapend gevoel. Bepaalde houdingen of bewegingen, m.n. het hoofd naar achteren bewegen, kunnen de uitstralende pijn oproepen of versterken. Soms is er krachtverlies in de hand en/of een gevoel alsof de hand/vingers slapen. Achteroverbuigen van het hoofd is meestal sterk beperkt en erg pijnlijk in één arm en/of hand.

Let op: alleen uitstraling in een arm of hand betekent nog geen hernia. Meestal niet zelfs.

Oorzaak

Vermoedelijk wordt een hernia veroorzaakt door overbelasting van de nek, maar dit is nooit bewezen. Bij overbelasting moet men denken lang langdurig zitten, computer werk, auto rijden, vaak dezelfde armbewegingen maken.

Behandeling

De meeste hernia’s genezen spontaan, waarbij de gelei-achtige kern opnieuw krimpt en de druk op de zenuwwortels vermindert of verdwijnt. Een operatie is slechts zelden noodzakelijk en het blijvende effect ervan is moeilijk te voorspellen. Een groot risico na de ingreep is het ontstaan van littekenweefsel rondom de zenuwstructuren, wat kan leiden tot permanente pijnklachten.

Wat kan de therapeut doen bij een hernia?

De manueel fysiotherapeut is niet in staat de hernia weg te nemen. Wel kan hij voorwaarden scheppen die het herstel optimaal laten verlopen.