Oorzaken van duizeligheid

Elke stoornis van de evenwichtsorganen, de ogen en het diepe gevoel kan duizeligheid en/of evenwichtsklachten veroorzaken.

Stoornis evenwichtsorganen

Vooral een acute aandoening van één evenwichtsorgaan leidt tot heftige duizeligheid met misselijkheid en braken. Vaak ziet men de omgeving draaien. Soms heeft men ook het gevoel alsof men opzij geduwd wordt of in een put valt. De klachten kunnen van enkele seconden tot weken duren, waarna spontaan herstel optreedt. Bij dit laatste speelt het centrale zenuwstelsel een belangrijke rol. De meest bekende oorzaken van een stoornis van het evenwichtsorgaan zijn:

- Een ongeval met hoofdletsel (scheur door het rotsbeen; hierin liggen het binnenoor en evenwichtsorgaan).
- Ontstekingen (griep, middenoorontsteking)
- Ziekte van Ménière (zie de betreffende pagina)
- Doorbloedingsstoornissen van evenwichtsorganen en/of hersenen
- Een goedaardige tumor op de evenwichtszenuw
- Benigne paroxismale positieduizeligheid (BPPD): kortdurende aanvallen na standsverandering van het hoofd

Stoornis ogen

Ook kunnen aandoeningen van het gezichtsvermogen en vooral van de oogspieren aanleiding geven tot duizeligheid. Dit treedt bijvoorbeeld op bij het in gebruik nemen van een (nieuwe) bril of bij oogspierverlammingen.

Stoornis diepe gevoel

Het diepe gevoel kan gestoord raken bij aandoeningen van het zenuwstelsel in de benen, bijvoorbeeld bij suikerziekte.

Een andere bekende oorzaak is de nek-gerelateerde duizeligheid, waarbij bewegingsstoornissen duizeligheid kunnen veroorzaken, ook na bijv. een whiplash-trauma.

Andere oorzaken

1. Duizeligheid ontstaat ook bij stoornissen van de regelcentra in de hersenstam en de kleine hersenen, bijvoorbeeld doorbloedingsstoornissen, zoals bij hartritmestoornissen en veranderingen in de bloeddruk; stofwisselingsstoornissen, zoals een laag bloedsuikergehalte bij een ontregeling van suikerziekte; en vergiftigingen, vooral door alcohol of medicijngebruik.

2. Ook de grote hersenen zijn gevoelig voor de bovengenoemde stoornissen. Bovendien kunnen psychische toestanden als stress en spanningen via een indirecte weg ook tot duizeligheid leiden.

3. Tot slot kunnen stoornissen in de zenuwen en de spieren die de houding en het evenwicht bewaren "omgekeerd" het gevoel van duizeligheid veroorzaken.

Bron: KNO.nl, richtlijn huisarts duizeligheid