Golferselleboog

Een golferselleboog (medische naam: epicondylitis medialis) is een minder vaak voorkomende onsteking of irritatie van de aanhechtingsplaats van pezen aan de binnenste elleboogknobbel. Klachten die daarbij optreden zijn pijn aan de binnenzijdezijde van de elleboog, soms uitstralend naar de onderarm en pols. De pijnklachten treden op wanneer de buigspieren van de pols en hand worden aangespannen, bijvoorbeeld als men iets met de hand op wil pakken. Het is een hinderlijke aandoening, waar men een tijd flink last van kan hebben, soms wel maanden tot een jaar. Op den duur gaat deze klacht meestal vanzelf weer over, tenzij er andere lichamelijke klachten een rol spelen.

De golferselleboog valt onder CANS, dit staat voor ‘complaints of the arm, neck and/or shoulder oftewel klachten van de arm, nek en/of schouder. Het komt voor dat golfersellebogen ontstaan door problemen in de nek en/of schouder. De manueel therapeut is degene die in staat is deze problemen aan te pakken waardor de golferselleboog kan herstellen.

Het ontstaan van een golferselleboog hoeft niet door golfen te komen. Op de een of andere manier zijn de buigpieren overmatig of verkeerd belast geraakt. Daardoor ontstaat een irritatie bij de aanhechting van de spieren aan de binnenzijde van de elleboog.

Hoe wordt het vastgesteld?
De manueel-fysiotherapeut zal bewegingen uitlokken die de pezen belasten en pijn veroorzaken. Dit kan bijvoorbeeld door de pols met weerstand te laten buigen. Daarnaast zal hij de nek en schouder onderzoeken om te kijken of daar klachten zijn die de tenniselleboog veroorzaken.

Wat kan helpen?
Als de golferselleboog samen gaat met nek- en/of schouderklachten dan is manuele therapie de beste optie. Bewegen schouder en nek goed dan zijn mobilisaties van de elleboog met oefeningen en goed beleid een goede keuze.